Jump to content
×
×
  • Create New...

ქართული ენის ჟღერადობა


Recommended Posts

  • ფორუმელი
51 minutes წინ, Mepar said:

ვის უფრო დახვეწილი ენა აქვს კონსტანტინე გამსახურდიას თუ დავით კლდიაშვილს?

კლდიაშვილის ქამუშაძის გაჭირვება ან სამანიშვილის დედინაცვალი გამსახურდიას ენით როგორი წარმოგიდგენია? საქმე არ არის შნაარსში, საქმეა ხასიათის გამოსახვაში. თორემ ფოლკნერის სიტყვა უხვობამ, შესაძლოა სხვა ამერიკელი მწერლების მართლწერა გადაწონოს. 

ენა, რომელიც ფუძედ უდევს ქართულ, ზანურ და სვანურ ენებს, აქვს 17 ამდე დიალექტი, თავად დიალექტებში განსხვავებული კილო (პირობითად ზემო და ქვემო იმერული განსხვავდება ერთმანეთისაგან), ენა რომელიც ქმნის გვიანდელი ხანის პოლიფონიას დაწყებული გურული კრიმანჭულით კოსმო კახური ჩკრულოთი, ხანმეტთა, ჰაემეტთა, სანნარევთ თუ ილიასეული ძრეული ცვლილებით, იმსახურებს იყოს ამგავარად მრავალფეროვანი. 

 

 

*adminis nebiera

Share on other sites

  • ფორუმელი
Posted (შესწორებული)
34 minutes წინ, ნაკო said:

ენა, რომელიც ფუძედ უდევს ქართულ, ზანურ და სვანურ ენებს, აქვს 17 ამდე დიალექტი, თავად დიალექტებში განსხვავებული კილო (პირობითად ზემო და ქვემო იმერული განსხვავდება ერთმანეთისაგან), ენა რომელიც ქმნის გვიანდელი ხანის პოლიფონიას დაწყებული გურული კრიმანჭულით კოსმო კახური ჩკრულოთი, ხანმეტთა, ჰაემეტთა, სანნარევთ თუ ილიასეული ძრეული ცვლილებით, იმსახურებს იყოს ამგავარად მრავალფეროვანი. 

დიალექტები არ არის ჩვენი სასაუბრო თემა, თემა ეძღვნება ქართული ენის ჟღერადობას, ხოლო კუთხური დიალექტები არის  აკადმიერი ქართული ენის აბომინაცია და წერტილი!  არც გურული არც მეგრული, არც კახური დიალექტი არ არის კეთილხმოვანი, თუ ვინმეს ჰგონია პირიქით მუსიკალურ სმენასთან სერიოზული პრობლემა აქვს. ფორტეპიანო იმიტომ არის  უნივერსალური რომ  ნეიტრალურია და იძლევა საშუალებას შეასრულო კლასიკური მუსიკა, რომანსი, ჯაზი, ბლიუზი და როკიც! მაშინ როცა კლავიქორდზე მხოლოდ რენესანსის და პოსტრენესანსის კლასიკას დაუკრავ მაგრამ  როკი და  ჯაზი იქნება სასაცილო.

 

თუ კიდევ ვერ გაიგეთ რას ვგულისხმობ მაშინ წარმოიდგინეთ  ოპერა აბესალომ და ეთერი იმერულ ტონალობაში " მეიცააააა, მას  ეთერი ნაყვარებაააა" :D

 

Edited by Mepar

ამის წაკითხვა ნებაყოფლობითია, მაგრამ სავალდებულო!

Share on other sites

  • ფორუმელი
Posted (შესწორებული)

@Mepar მე არ ვმიჯნავ რა არის კეთილხმოვანი და რა არა ქართულ ენაში, უბრალოდ მოწოდება იყო თქვენის მხრიდან შემოგესაზღვრათ ენა მხოლოდ აკადემიურით. 

თუმცა გარკვეულ რიგ მოსაზრებაში გეთანხმებით ქართული ენის ჟღერადობასთან დაკავშირებით, რის საპირწპნედ პოლიფონიური ხმიანობა დავასახელე. 

 

ბეჩავ, რომ "ორშაბათს შეყრილ მიჯნურნი, სამშაბათს გავიყარენით"... 

სრული დემორალური შინასრსის მატერებელი ამბავია და ვწუხვარ, რომ ძალიან კარგად, კომპოზიციურად შეიკრა ფალიაშვილისეული ხედვით, თორემ ჩემის გადმოსახედიდან არ იმსახურებდა ასეთ პატივს :დ

Edited by ნაკო

*adminis nebiera

Share on other sites

 

28 minutes წინ, Mepar said:

დიალექტები არ არის ჩვენი სასაუბრო თემა, თემა ეძღვნება ქართული ენის ჟღერადობას, ხოლო კუთხური დიალექტები არის  აკადმიერი ქართული ენის აბომინაცია და წერტილი!  არც გურული არც მეგრული, არც კახური დიალექტი არ არის კეთილხმოვანი, თუ ვინმეს ჰგონია პირიქით მუსიკალურ სმენასთან სერიოზული პრობლემა აქვს. ფორტეპიანო იმიტომ არის  უნივერსალური რომ  ნეიტრალურია და იძლევა საშუალებას შეასრულო კლასიკური მუსიკა, რომანსი, ჯაზი, ბლიუზი და როკიც! მაშინ როცა კლავიქორდზე მხოლოდ რენესანსის და პოსტრენესანსის კლასიკას დაუკრავ მაგრამ  როკი და  ჯაზი იქნება სასაცილო.

 

 ჯაზის და როკის გარდა სხვა მიმდინარეობებიცაა. დროსთან ერთად, მათი რიცხვი გაიზრდება და არსებული ინსტრუმენტების შესაძლებლობებიც შეიზღუდება - ახალის შექმნა  ან არსებულის დახვეწა გახდება საჭირო. სასურველი ჟღერადობის მისაღებად. 

წარმოიდგინე, სექსტეტში ვინმემ რომ თქვას, ფორტეპიანო უნივერსალურია და ყველამ მაგაზე დავუკრათო. უკეთეს მუსიკას შექმნიან?

Share on other sites

  • ფორუმელი
Posted (შესწორებული)
46 minutes წინ, Genetic Miracle said:

წარმოიდგინე, სექსტეტში ვინმემ რომ თქვას, ფორტეპიანო უნივერსალურია და ყველამ მაგაზე დავუკრათო. უკეთეს მუსიკას შექმნიან?

ანუ თემა მაგას ეხება? ფორტეპიანო  და კლავიქორდი მეტაფორა იყო ჩემი მხრიდან

 

58 minutes წინ, ნაკო said:

უბრალოდ მოწოდება იყო თქვენის მხრიდან შემოგესაზღვრათ ენა მხოლოდ აკადემიურით.

ზუსტად მანდაა სირთულეც,  ქუჩაში ლამაზ ქართულ ენას ვერ მოისმენ, სამეტყველო ლექსიკაში  შეპარულია ან ქურდულ სავოკური ჟარგონები რომელსაც  ცხვირსასოვანი ტონალობა აქვს, ან კლაბერულ უბრანული რომელშიც  ხმოვანიუ ბგერების სიჭარბე აქვს  თანხმოვნების გამარტივებით (მაგალითად (მოუიდა, მეუასები, საააღოლ (ისე რომ ღ ძლივს ისმის)  და ა.შ.)  ტელევიზიაშიც არავინ მეტყველებს იმ მუსიკალურ  ქართულ ენაზე რომელსაც მე ვგულისხმობ, მხოლოდ თარგამაძე მაგრამ  არ მომწონს მისი  მახვილები წინადადების ბოლოს რომელიც ხევსურულ  ტონალობას მახსენებს. მსახიობებშია რამოდენიმე გადასარევი მეტყველების  ადამიანი და მათი მეტყველება  მომნუსხველია. ჩემთვის მაგალიტად გაუგებარია ბერიკაშვილი და კავსაძე რატომ ითვლებიან დიდ მსახიობებად, მეტყვლება არ უვარგათ. ისევე როგორც რამაზ ჩხიკვაძეს ახალგაზრდობას აკადემიური ქართული ქონდა და  ასაკაში აშუღური ფანოღი გაურია, რომ ხმას რომანტიკა შეჰმატოს.  ამიტომაც არ ესმით  აქაც ბევრს რას ვგულისხმობ  მტკიცებაში რომ  პროვიცნიული კილოკავები არის ქართული ენის აბომინაცია, საშინელება და მასში მისაბაძი ან მოსაწონი არაფერია, იმიტომ რომ  თბილისურ ქართულშიც ისეთი საზიზღარი ხმოვანებაა რომ ზოგერთს მეიცა,  მაქანე იქანე ჰგონია უფრო ნაღდი ქართული.

Edited by Mepar

ამის წაკითხვა ნებაყოფლობითია, მაგრამ სავალდებულო!

Share on other sites

5 minutes წინ, Mepar said:

ანუ თემა მაგას ეხება? ფორტეპიანო  და კლავიქორდი მეტაფორა იყო ჩემი მხრიდან

 

ჩემი მხრიდანაც, მაგრამ ჩემი სჯობდა ;)  

მრავალფეროვნება ქართულს ამდიდრებს. ძაან მომწონს სამხრეთული ინგლისური, მაგრამ ჩრდილოეთშიც რომ ასე ილაპარაკონ, არ მინდა. 

მრავალფეროვნებაშია მუსიკა

Share on other sites

  • ფორუმელი
Posted (შესწორებული)

@Mepar ის რაც ხელოვნურად, გარე ფაქტორებით, გვიან პერიოდში მიწებებულია ენისათვის, ბარბარიზმები, სლენგი და სხვა აღმოფხვრადია. ინდივიდის მისწრაფებასა და ქმედების ხარისხზეა ეს ყოველივე დამოკიდებული. მე პირადად ვცდილობ ვიმეტყველო ჩემთვისვე მისაღები და კომფორტული ქართულით, რჩევის სახითაც მიმიცია და ზოგჯერ თვხედურადაც შემისწორებია არაქართულის მოსმენისას, როცა შეგვიძლია საკმაოდ მრავლმეტყველად გადმოვცეთ ჩვენივე ენით. 

მაგრამ რაც შეეხება ძირეულად ქართულ ენობრივ მრავალფეროვან მახასიათებლთა დიალექტში გაშლას, მას ნორმებით ვერ შემოსაზღვრავ. მიუხედავად იმისა, მომწონს თუარა რომელიმე კონკრეტულის კეთილხმოვანება, თავისთავად ის მაინც იარსებეს, რადგანაც ეთნო-კულტურული მრავალსაუკუნოვანი მოტივი აქვს. და მაინც ყველა კუთხურს თავისებური ხასიათი აქვს, არ არის აუცილებელი ესთეტიური სიამოვნების მაქსიმალურ სტანდარტში თავსდებოდეს. 

Edited by ნაკო

*adminis nebiera

Share on other sites

  • ფორუმელი
Posted (შესწორებული)
14 minutes წინ, ნაკო said:

არ არის აუცილებელი ესთეტიური სიამოვნების მაქსიმალურ სტანდარტში თავსდებოდეს. 

ვერ დაგეთანხმები, ის ფაქტი რომ ქართულ აკადემიურ ენას  თითზე ჩამოსათლელი ქართველი ფლობს და მაგალითების გახსენებაც მიჭირს არის იმ მიზეზით რომ ქართული კულტურა განიცდიდა რუსიფიკაციის და შემდეგ გლობალიზაციის  შემოტევებს.  ქართული სახელმწიფო არის მაჩანჩალა, დაფეხვილი ორგანიზმი რომელიც სამეტყველო ენას ვერ იცავს. მაგალითისთვის მოგიყვან  ინგლისურ ენას. რახან ბრიტანეთს უზარამზარი გავლნა აქვს კაცობრიობის ისტორიაზე და  ჰეგემონობა  კაცობრიობის კულტურულ ნაწილზე ყოველთვის ჰქონდა, შესამოშნავად შეიანარჩუნა აკადემიური ინგლისური ჩვეულებრივ სამეტყველო ლექსიკაშიც.  ბრიტანეთში ლონდონელი მოსახლეობა საუბრობს  ლონდონური აცენტით, ე.წ. ქოქნი ინგლისურით, რაც დანარჩენი  მსოფლიოსთვის არის როგორც ყველაზე მუსიკალურ დახვეწილ ინგლისური რომელსაც შურით  სნობურსაც უწოდებენ. მაგრამ აბა მოუსმინე  ქეით ბეკინსეილს და კონანს, რამხელსა სხვაობა ინგლისურ ჟღერადობაში

ქართველები კი იმდენად წარუმატებლები ვართ რომ  ქართული აკადემიური ენა სახალხოდ ვერ გავხადეთ. მე არ მახსენდება  ჩემი მეგობარი ან ნაცნობი (ჩემი ჩათვლით) რომელიც  დახვეწილ ქართულს მეტყველებს, შენ?

Edited by Mepar

ამის წაკითხვა ნებაყოფლობითია, მაგრამ სავალდებულო!

Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



შესვლა
 Share