Jump to content
×
×
  • Create New...

ისრაელი


Recommended Posts

3 საათის წინ, ASIA said:

აგერ რაბინი ამბობს აშკენაზები ვართო და რაფერ არის ახლა ეს ამბავი ვერ ვხვდები.

ე.წ ქართველი ებრაელების საკმაო ნაწილი საქართველოში გვიანაა გადმოსახლებული მეფის რუსეთის მიერ პოლონეთის აჯანყების ჩახშობის შემდეგ.

პოლონელი ჰურიები კი ხაზარები არიან პაგალოვნად.

Share on other sites

Posted (შესწორებული)
1 საათის წინ, Seth said:

ტერმინი აშკენაზი 5 საუკუნის წინ საერთოდ არ არსებობდა და რანაირად გამოდიან ქართველი ებრაელები აშკენაზები?

არ გამოდიან არანაირად.  ზემოთ მურმა დადო ვიკის რუკა და სპეცჯგუფიაო და რა გევიგო ახლა მე.

 

Edited by ASIA
Share on other sites

Posted (შესწორებული)
1 საათის წინ, Eric said:

ე.წ ქართველი ებრაელების საკმაო ნაწილი საქართველოში გვიანაა გადმოსახლებული მეფის რუსეთის მიერ პოლონეთის აჯანყების ჩახშობის შემდეგ.

პოლონელი ჰურიები კი ხაზარები არიან პაგალოვნად.

ასე გავს - გვიან ჩამოსახლებულებიც იგულისხმა და რაოდენობაში აშკენაზები ამეტებენ ალბათ.

Edited by ASIA
Share on other sites

  • ფორუმელი

ანუ, მცხეთელი ებრაელების და რაჭის ებრაელების გარდა ყველა აშკენაზები გამოდიან , მარა ონში რომ ვიყავი 2 ებრაელი იყო დარჩენილი, ისიც თბილისში არიანო, ონში ძალიან ძველი სინაგოგა აქვთ და ებრაელი სტუმრები მყავდა 2019-ში, უნდოდათ შესვლა , სპაციალურად წავედით, მარა კარი დაკეტილი დაგვხვდა და გასაღები თბილისში იყო :) 

ეს სეფარდები უფრო მაღალი ხარისხის ებრაელები არიან ???

თავდაპირველად იყო სიტყვაი და სიტყვაი იყო ღმრთისა თანა და ღმერთი იყო სიტყვაი იგი ...

Share on other sites

10 საათის წინ, kvipriane said:

ანუ, მცხეთელი ებრაელების და რაჭის ებრაელების გარდა ყველა აშკენაზები გამოდიან

წარმოდგენა არ მაქვს. უბრალოდ პოლონეთიდან რომ დაამატეს ეგ ვიცი.

Share on other sites

  • ფორუმელი
11 საათის წინ, ASIA said:

არ გამოდიან არანაირად.  ზემოთ მურმა დადო ვიკის რუკა და სპეცჯგუფიაო და რა გევიგო ახლა მე.

სპეცჯგუფზე პირველად მესმის სენიორა, ამიტომ ვერაფერს მოგახსენებთ. 

თვითონ ებრაელებისგანაც კი არაფერი მსმენია მაგის თაობაზე. არიან სეფარდები და არიან აშკენაზები, შემდეგ ქვემოთ კიდევ იყოფა (ეს ამ თემის მიზნებისთვის მნიშვნელოვანი აღარაა). 

თუ ეს თემა გაინტერესებთ, არის ინტერნეტში მონაცემები. თუ სწორად მახსოვს ბაზელში ებრაელთა მსოფლიო კონგრესზე მოხდა ყველაზე დიდი ჯახი ამ ორ ფრაქციას შორის.

Share on other sites

  • ფორუმელი
11 საათის წინ, kvipriane said:

ანუ, მცხეთელი ებრაელების და რაჭის ებრაელების გარდა ყველა აშკენაზები გამოდიან

:no:

ეგენი, ქიზიყი + სურამის დიდი ნაწილი + თბილისის დიდი ნაწილი.

+ ე.წ. გაქართველებული ებრაელების აბსოლუტური უმრავლესობა.

Share on other sites

  • ფორუმელი
Posted (შესწორებული)

ტუტორიალი უნდა გავაკეთო, როგორ გავხდეთ 15 წუთში ებრაელოლოგიის ექსპერტი :დ რაც მეტს ვსერჩავდი, უფრო ავიბლანდე

 https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_ethnic_divisions#The_Caucasus_and_the_Crimea

The Caucasus and the Crimea[edit]

  • Juhurim, better known as the Mountain Jews, are descendants of Persian Jews from Iran and Babylonian Jews from Baghdad who settled in the eastern and northern Caucasus (modern Azerbaijan, Chechnya, Dagestan and Ingushetia). It's believed that they had reached Persia from Ancient Israel as early as the 8th century BCE. The Juhuro survived numerous historical vicissitudes by settling in extremely remote and mountainous areas. They were known to be accomplished warriors and horseback riders. Their language is Judeo-Tat, an ancient Southwest Iranian language which integrates many elements of Ancient Hebrew and Aramaic.
  • Gruzim, or the Georgian Jews, are one of the oldest surviving Jewish communities tracing back to the Babylonian captivity in the 6th century BCE. The 2,600-year history of the Georgian Jews was unique in its complete absence of antisemitism prior to Russia's annexation of Georgia. They have traditionally spoken Kivruli, a Judaeo-Georgian dialect with a lot of Hebrew and Aramaic loan words. As a result of the Post-Soviet aliyah, the vast majority of Georgian Jews now live in Israel.
  • Krymchaks and Crimean Karaites are Turkic-speaking Jews of the Crimea and Eastern Europe. The Krymchaks practice Rabbinic Judaism, while the Karaim practice Karaite Judaism. Whether they are primarily the descendants of Israelite Jews who adopted Turkic language and culture, or the descendants of Turkic converts to Judaism, is still debated, although the question is irrelevant as far as Jewish law is concerned, according to which they are Jews, regardless of whether by Israelite descent or by conversion.
  • Subbotniks are a dwindling group of Jews from Azerbaijan and Armenia, whose ancestors were Russian peasants who converted to Judaism for unknown reasons in the 19th century.[48]

https://en.wikipedia.org/wiki/Mountain_Jews

Mountain Jews are distinct from Georgian Jews of the Caucasus Mountains. The two groups are culturally and ethnically different, speaking different languages and having many differences in customs and culture.[15]

 

https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_Jews_in_Georgia 

The Georgian Jews were considered ethnically and culturally distinct from neighboring Mountain Jews.[4] They were also traditionally a highly separate group from the Ashkenazi Jews in Georgia, who arrived following the Russian annexation of Georgia.

 

Georgian-speaking Jewry is one of the oldest surviving Jewish communities in the world. The Georgian Jews have an approximately 2,600-year history in Colchis.[6] The origin of Georgian Jews, also known as Gurjim or kartveli ebraelebi, is debated. The most popular view is that the first Jews made their way to southern Georgia after Nebuchadnezzar's conquest of Jerusalem in 586 BCE and exile in Babylon. This claim is supported by the medieval Georgian historical account by Leonti Mroveli, who writes:

Then King Nebuchadnezzar captured Jerusalem. The Jews who fled thence come to Kartli and requested from the mamasakhlisi [local ruler] of Mtskheta territory in return for tribute. He gave [a place] and settled them on the Aragvi, at spring which was called Zanavi, which was later renamed as Zanavi, the quarter of Jews.".[2]

Mroveli added that a further settlement of the Jews in Georgia was during the Roman period of Emperor Vespasian. He wrote that Jews lived in Georgia long before 1st century CE. According to Mroveli:

During their [Bartom and Kartam's] reign, Vespasian, the emperor of the Romans, captured Jerusalem. From there refugee Jews come to Mtskheta and settled with the old Jews."[2]

The ancient Georgian historic chronicle, The Conversion of Kartli, is the oldest and only Georgian source concerning the history of the Jewish community in Georgia. The chronicle describes a version similar to that offered centuries later by Leonti Mroveli, but the period of Jewish migration into Georgia is ascribed to Alexander the Great:

...the warlike seed, the Honni [Jews], exiled by the Chaldeans, [came to Kartli] and requested the land for tribute from the Lord of the Bun T'urks [suburb of Mtskheta]. And they [Jews] settled in Zanavi. And they possessed it...[2]

250px-View_on_Mtskheta_from_Jvari_Monast
 
The ancient Georgian capital of Mtskheta, where Jews lived for thousands of years

Georgian sources also refer to the arrival of the first Jews in Western Georgia from the Byzantine Empire during the 6th century CE. Approximately 3,000 of the Jews fled to Eastern Georgia, which by that time was controlled by the Persians, to escape severe persecution by the Byzantines. The existence of the Jews in these regions during this period is supported by the archaeological evidence, which shows that Jews lived in Mtskheta, the ancient capital of the Eastern Georgian state of Iberia-Kartli.[citation needed]

According to the Georgian hagiography, Jewish communities existed in Georgia in the 1st century. A Georgian Jew called Elias was said to be in Jerusalem during the Crucifixion and brought Jesus' robe back with him to Georgia. He had acquired it from a Roman soldier at Golgotha.

The Jews spoke Georgian, and later Jewish traders developed a dialect called Kivruli, or Judaeo-Georgian, which included a number of Hebrew words.

In the second half of the 7th century, the Muslim Empire conquered extensive Georgian territory, which became a province of the Arab caliphate. Arab emirs ruled in the Georgian capital Tbilisi and surrounding territory for nearly 500 years, until 1122.

Genetic studies carried out on Georgian Jews as part of a wider survey showed close genetic links with other Jews, and in particular with Iraqi and Persian Jews. This seemed to prove the historical accounts of Jewish migration from Persia into Georgia.[7]

 

Genetic studies carried out on Georgian Jews as part of a wider survey showed close genetic links with other Jews, and in particular with Iraqi and Persian Jews. This seemed to prove the historical accounts of Jewish migration from Persia into Georgia.[7]

 

ps. Some of the Khazars (i.e., Kabars) joined the ancient Hungarians in the 9th century. The ruling elite of the Khazars was said by Judah Halevi and Abraham ibn Daud to have converted to Rabbinic Judaism in the 8th century,[19] but the scope of the conversion to Judaism within the Khazar Khanate remains uncertain.[20]

The late 19th century saw the emergence of the theory that the core of today's Ashkenazi Jews are descended from a hypothetical Khazarian Jewish diaspora which migrated westward from modern-day Russia and Ukraine into modern-day France and Germany. Linguistic and genetic studies have not supported the theory of a Khazar connection to Ashkenazi Jewry. The theory still finds occasional support, but most scholars view it with considerable skepticism.[24][20] The theory is sometimes associated with anti-Semitism[25] and anti-Zionism.[26];)

Genetic studies[edit]

The hypothesis of Khazarian ancestry in Ashkenazi has also been a subject of vehement disagreements in the field of population genetics,[note 117] wherein claims have been made concerning evidence both for and against it. Eran Elhaik argued in 2012 for a significant Khazar component in the paternal line based on the study of Y-DNA of Ashkenazi Jews using Caucasian populations—Georgians, Armenians and Azerbaijani Jews—as proxies.[note 118] The evidence from historians he used has been criticised by Shaul Stampfer[247] and the technical response to such a position from geneticists is mostly dismissive, arguing that, if traces of descent from Khazars exist in the Ashkenazi gene pool, the contribution would be quite minor,[248][249][250][251][note 119] or insignificant.[252][253] One geneticist, Raphael Falk, has argued that "national and ethnic prejudices play a central role in the controversy."[note 120] According to Nadia Abu El-Haj, the issues of origins are generally complicated by the difficulties of writing history via genome studies and the biases of emotional investments in different narratives, depending on whether the emphasis lies on direct descent or on conversion within Jewish history. The lack of Khazar DNA samples that might allow verification also presents difficulties.[note 121]

https://en.wikipedia.org/wiki/Kabar

The Byzantine Emperor Constantine VII is the principal source of the Kabars' history.[3][4] He dedicated a whole chapter—chapter 39—to the Kabars (or Kabaroi) in his De Administrando Imperio,[4] which was completed around 950. The Emperor described the Kabars as "a race of Khazars" who had risen up against the Khagan.[4] The uprising was crushed, and some of them were massacred, but others escaped and joined the Magyars in the Pontic steppes.[4]

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Khazar_hypothesis_of_Ashkenazi_ancestry#Genetics_and_the_Khazar_theory 

Edited by Moor

 

 
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



შესვლა
 Share